fredag 20. september 2013

Navnet Jakob, betydning



Navnet Jakob (hebr. Ya`aqob, lat. Iacobus) betyr «den som holder i (om, eller ved) hælen». 
I dypere forstand betyr det at han griper om Messias (Mashee'akh) - griper om Guds løfte - løfte om en knust hæl - hælen som skulle knuse slangens hode, et bilde på Jesu forsoningsverk på Golgata. 

At navnet Jakob også skulle bety "bedrager" er basert på en forståelse av personen Jakob knyttet til episoder i hans liv, eksempelvis episoden der han lurer til seg førstefødsels-velsignelsen.

Derfor er navnet Jakob synonymt med bedrager, akkurat som navnet Judas er synonymt med forræder, navnet Thomas med en tviler, og navnet Quisling med en landsforræder.

Men hva et navn er synonymt med er ikke nødvendigvis navnets egentlige betydning.
Navnet Judas er for eksempel en latinsk form av det greske Ioudas som er en variant av det hebraiske navnet Yehudhah som betyr: lovpris.


Esau, et forbilde på Messias
Navnet Esau henspiller på hår, noe som igjen henspiller på en "nasireer" (eksempelvis Samson).
På grunnteksten kan det tolkes som om Esau hadde rødt hår og rødlig hud. En annen assosiasjon til Esau er navnet på landet Edom som betyr rød. Edomittene regnes som etterkommere av Esau. 
Det er også fortolket at den linsesuppe Esau byttet til seg mot velsignelsen var rød. I denne profetiske handling ligger messiasforbildet helt oppe i dagen.

Jakob holder den førstefødte av brødrene i hælen, og - som det kan fortolkes - er den førstefødte av brødrene så å si dekket av en rød lodden hårkappe og har rød hud. Dette gir assosiasjoner til flere skriftsteder bl.a.: Hvorfor er din kledning så rød og dine klær lik ham som trår vinpersen? Jesaja 63:2 (Assosiasjon til hæl - trår vinpersen).

Min elskede er hvit og rød, utmerket fremfor ti tusen (Høysangen 5:10).


Fortellingen om de to-eggede tvillingene Esaus og Jakobs fødsel finner vi i 1. Mosebok 25:25 (legg merke til "tvillingtallet") - om Jakob som ved fødselen holdt i hælen til sin bror Esau.


Bibelens første profeti om Golgataverket
Hælen– en knust hæl - er et av bibelens første bilder på Jesus Kristus.
I første mosebok leser vi: Da sa Gud Herren til slangen: Fordi du gjorde dette (lokket mennesket til synd), skal du være forbannet framfor alt fe og framfor alle ville dyr. På buken skal du krype, og støv skal du ete alle ditt livs dager. Og jeg vil sette fiendskap mellom din ætt og kvinnen, mellom din ætt og og hennes ætt. Han skal knuse ditt hode, og du skal knuse hans hæl (1. mosebok 3:14-15).

Esau er ved sin fødsel utvilsomt et bilde på Kristus i fortellingen om Jakob og Esau, hvor Jakob holder om hælen til den førstefødte av brødrene, som både ga fra seg velsignelsen og som sparte sin brors liv.  
Rom. 8:29 For dem som han forut kjente, dem har han også forut bestemt til å bli likedannet med hans Sønns bilde, forat han skulle være den førstefødte blant mange brødre .

Knust hæl = Jesaia 53:5 Men han er såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger; straffen lå på ham (= Golgata), forat vi skulle ha fred og ved hans sår har vi fått legedom (= det nye herlighetslegeme som hører himmelen og oppstandelsen til, det herlighetslegeme som er beredt for alle troende, men som ikke utdeles her i tiden).


Jakobs kamp
Jakob har sendt foran seg alt han eier og har, sågar sine egne koner og barn - i håp om å blidgjøre Esau, hans bror som han engang lurte førstefødselsvelsignelsen fra. Så feig er Jakob, så stor er hans frykt for konsekvensen av hans handlinger - å skulle møte Esau (nå et bilde på loven) denne veldige krigeren som han ikke har sett på mange år. Det er bare på ett grunnlag Jakob kan bli stående innfor loven, og det er ved Herrens velsignelse. Vi leser om hvordan det går:

1Mos 32:24 Jakob var alene tilbake. Og en mann kjempet med ham helt til det grydde av dag.25 Da mannen så at han ikke kunne vinne over ham, ga han Jakob et slag over hofteskålen, så hoften gikk ut av ledd mens de kjempet.26 Og han sa: «Slipp meg, for morgenen gryr!» Men Jakob svarte: «Jeg slipper deg ikke uten at du velsigner meg.»27 «Hva heter du?» spurte mannen. «Jakob», svarte han.28 Da sa mannen: «Du skal ikke lenger hete Jakob. Israel skal være navnet ditt, for du har kjempet med Gud og mennesker og vunnet.»29 Da ba Jakob: «Si meg navnet ditt!» Han svarte: «Hvorfor spør du om navnet mitt?» Og han velsignet ham der.

Hvorfor spør du om navnet mitt? 
.. eller: hvorfor spør du om noe du allerede vet? 
Svaret på spørsmålet ligger åpenbart i betydningen av Jakobs eget navn, "Den som holder i hælen", og hælen er skriftens første bilde på Messias, slik vi leser det i 1 Mos 3:15.

Som vi ser her våget ikke lenger Jakob å leve på en stjålet velsignelse, han fryktet åpenbart han ville komme til å dø. Og en stjålet velsignelse var for risikabel å dø på. I den desperate situasjon han nå befant seg i måtte han sikre seg Herrens velsignelse - som er ensbetydende med syndenes forlatelse. Det var med ett det viktigste av alt. 

Seieren lå i at Jakob erkjente seg maktesløs uten Herrens velsignelse.
I virkeligheten klamrer Jakob seg til den han kjemper med.
Når han så blir spurt om sitt navn, innser Jakob betydningen av sitt navn - "griper om Hælen" - at det faktisk er Herren - den lovede Messias - han griper om der og da. Og at han selv ikke var noe annet enn en ussel bedrager. En fortapt synder. 

Ved den sannhets erkjennelse - inngitt ham av Gud - seiret han over sitt eget stolte kjød. 
I velsignelsen som følger blir han tilregnet Jesu seier på Golgata, noe Jakob selvsagt ikke visste, men velsignelsen er og blir i Jesu navn: Apostlenes gjerninger 4:12 Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved.

Samtidig bekrefter denne beretning at Messias er Gud. Om noe skulle være i tvil om det.

Betydningen av Jakobs nye navn, Israel (Yeesra'el) som han fikk utdelt etter kampen med Gud: Stående med Gud, kjempe med Gud (det er mange fortolkninger). 
Og vi kan tilføye: Skue i samme retning som Gud - mot Jerusalem - mot Golgata høyden - mot blodet. Jesu blod! Lammet som ble ofret for våre synders skyld og som kjøpte oss til Gud med sitt eget blod. 
___________________________

Paulus' tidslinje, hovedpunkter

15. september år 7 før Kristus