Det kan fremstilles som om Jesus renset tempelet to ganger.
Første gang tidlig i sin gjerning - slik som beskrevet i Johannesevangeliet - og mot slutten av sin gjerning - slik som beskrevet i de tre øvrige evangelier.
Selvsagt dreier det seg om kun en gang.
Ingen av evangeliene hevder/beskriver at Jesus renset templet to ganger.
Ingen av evangeliene hevder/beskriver at Jesus renset templet to ganger.
Den historiske kronologien hos Johannes stemmer ikke overens med de øvrige evangeliene, men har satt renselsen av tempelet i en annen kronologi, noe som i profetisk sammenheng selvsagt har en like stor gyldighet - i og med at ordet er helliget.
Vi vet ikke hvem som skrev Johannesevangeliet - som skiller seg både i stil, språkbruk og innhold mye fra de øvrige - noe som heller i retning av en ikke jødisk person, mest sannsynlig en gresk.
De gamle katolske vandrehistoriene om apostelen Johannes - at han sågar skrev Åpenbaringen - har selvsagt ingen relevans for denne siden.
Apostelen Johannes fikk det meget ærefulle oppdraget å ta seg av Jesu mor.
Ifølge biskop Papias led begge sebedeus sønnene, Jakob og Johannes, en brutal død.
Sannsynligvis etterlot ikke Johannes seg - i likhet med de fleste disiplene - noe skriftlig materiale som vi har i dag.
Sannsynligvis etterlot ikke Johannes seg - i likhet med de fleste disiplene - noe skriftlig materiale som vi har i dag.
Jesu voldsomme provokasjon ved renselsen av templet kan ha vært så å si dråpen som fikk begeret til å flyte over - det som gjorde at øverste-prestene (dvs. fra saddukeernes parti, Kaifas var yppersteprest og svigersønn av tidl. yppersteprest Annas) og de skriftlærde besluttet å få Jesus ryddet av veien.
Legg for øvrig merke til at fariseerne mer og mer forsvinner ut av bildet ettersom den siste påsken nærmer seg; fariseerne ville aldri ha utlevert en jøde til romerne.
Her trenger mange å justere sin forkynnelse av påskedramaet og lese litt mer nøyaktig hva som faktisk står skrevet.
En annen ting: Det tales mye om å være Jesus lik, få har imidlertid skjønt at det - til tider - innebærer å være fryktelig provoserende.
Les også: Dietrich Eckart om Hitlers pisk
Johannes 2
14 I templet fant han dem som solgte okser, sauer og duer, og pengevekslerne som satt der. Mark 11:15-17. Luk 19:45,46
15 Da laget han seg en svepe av rep og drev dem alle ut av templet, med sauene og oksene. Pengevekslernes penger tømte han ut og bordene deres veltet han.
16 Til dem som solgte duer, sa han: Ta dette bort herfra! Gjør ikke min Fars hus til en handelsbod! Luk 2:49.
17 Hans disipler mintes da at det er skrevet: Nidkjærhet for ditt hus skal fortære meg. Sal 69:10.
18 Jødene tok da til orde og sa til ham: Hva for tegn viser du oss, siden du gjør dette? 4:48. 6:30. 9:16. 11:47.Matt 12:38. 16:1. 21:23. 1Kor 1:22.
19 Jesus svarte og sa til dem: Bryt dette templet ned, så skal jeg gjenreise det på tre dager. Matt 26:61. 27:40. Mark 14:58. 15:29. Apg 6:14.
19 Jesus svarte og sa til dem: Bryt dette templet ned, så skal jeg gjenreise det på tre dager. Matt 26:61. 27:40. Mark 14:58. 15:29. Apg 6:14.
20 Jødene sa da til ham: I førtiseks år har det vært bygd på dette templet, og du vil reise det opp på tre dager?
21 Men han talte om sitt legemes tempel.
22 Da han var reist opp fra de døde, mintes disiplene hans at han hadde sagt dette. Og de trodde Skriften og det ordet Jesus hadde sagt.
Matteus 21
11 Og folket svarte: Dette er profeten Jesus fra Nasaret i Galilea.Jesus renser templet
12 Og Jesus gikk inn i Guds tempel og drev ut alle dem som solgte og kjøpte der, og han veltet pengevekslernes bord og duekremmernes benker,
13 og han sa til dem: Det står skrevet: Mitt hus skal kalles et bønnens hus. Men dere gjør det til en røverhule!
14 I templet kom det blinde og lamme til ham, og han helbredet dem.
15 Men da yppersteprestene og de skriftlærde så de undergjerningene han gjorde, og barna som ropte i templet: Hosianna, Davids sønn! - da ble de harme.
16 Og de sa til ham: Hører du hva disse sier? Men Jesus sa til dem: Ja! Har dere aldri lest: Fra småbarns og diebarns munn har du beredt deg lovprisning? 17 Og han forlot dem og dro ut av byen til Betania, og der overnattet han.
Markus 11, 12-19
Neste dag, da de gikk fra Betania, ble Jesus sulten. Langt borte så han et fikentre med løv, og han gikk for å se om han kanskje kunne finne noe på det. Men da han kom bort til det, fant han ikke annet enn blad, for det var ikke tiden for fikener. Da sa han til treet: «Aldri mer skal noen spise frukt av deg!» Og disiplene hans hørte det.
Da de kom inn i Jerusalem, gikk Jesus opp på tempelplassen og ga seg til å jage ut dem som solgte og kjøpte der. Han veltet pengevekslernes bord og duehandlernes benker, og han ga ingen lov til å bære noe med seg over tempelplassen. Og han lærte dem:
«Står det ikke skrevet: Mitt hus skal kalles et bønnens hus for alle folk? Men dere har gjort det til en røverhule.»
Overprestene og de skriftlærde fikk høre dette, og de prøvde å finne ut hvordan de kunne få tatt livet av ham. For de var redd ham fordi folket var overveldet av hans lære.
Om kvelden dro Jesus og disiplene ut av byen.
Lukas 19: 45-46
Inne i byen gikk Jesus opp på tempelplassen og drev bort kjøpmennene som holdt til der. 46 Han ropte til dem: ”Gud har sagt i Skriften: ’Mitt hus skal være et sted der folket kan be.’ Men dere har gjort det til ’et oppholdssted for tyver og kjeltringer’.”
_____
Døperen Johannes, den største født av kvinner
_____
Døperen Johannes, den største født av kvinner