År 95 e.Kr: Ifølge tradisjonen omtrent det år Johannes mottar
åpenbaringen på øya Patmos.
Keiser i Romerriket er: Domitian, Titus Flavius Domitianus, født 24. oktober 51, død 18. september 96.
Drapet på keiser Domitian
Keiser Domitian ble myrdet i en sammensvergelse. Selve drapet ble utført i samarbeid mellom en frigitt slave ved navn Maximus og en husbestyrer hos Domitians niese ved navn Stefanus.
Det var Stefanus som kastet seg over Domitian og dolket ham ihjel etter et kort basketak.
Keiser Domitian utviser samtlige stoiske filosofer fra byen Roma
I år 93 hadde Domitian utvist samtlige av Romas stoiske filosofer fra byen, da de nektet å hilse Domitian med tittelen Dominus et deus (herre og gud) når han ankom senatet.
Det er gjettet på at også jøder og kristne ble utsatt for forfølgelse i denne perioden. Noe som imidlertid ikke er historisk bevist.
Om så var tilfelle er det heller tvilsomt om denne eventuelle forfølgelse nådde særlig langt utover byen Romas grenser. Det ble heller ikke utstedt edikt om noen slik forfølgelse (offentlig kunngjøring).
Keiser Trajan forfulgte kristne som sto offentlig frem
Keiser Trajan (98-117), som etterfulgte Domitian og Nerva, er kjent som forfølger av de kristne, men det er usikkert hvor stor geografisk utbredelse denne forfølgelsen fikk. Det er kjent at Trajan først og fremst forfulgte kristne som sto offentlig frem, og at han var skeptisk til anonyme angiverbrev.
I et brev til Plinius den yngre gir han den retningslinje å la de kristne være i fred - så lenge de lever i det skjulte.
Offersertifikat forlangt under keiser Decius
Senere tiders systematiske forfølgelsesperioder rammet imidlertid Lilleasia og andre deler av Romerriket. Første gang under Decius, keiser år 249-251.
Decius sørget for at det ble utstedt edikt som foranlediget en hard og systematisk kristendomsforfølgelse. Dette på bakgrunn av at det ble forlangt offersertifikat som viste at en hadde ofret til de hedenske guder.
Den neste keiser som i særlig grad assosieres til kristendomsforfølgelse er keiser Diokletian (284-305).
Forvist til Patmos
Det blir ofte fremstilt som om Johannes var
forvist til Patmos i den forstand at han var ført dit i lenker av romerske
soldater.
At Johannes bruker uttrykket forvist sikter imidlertid til den type forvisning til øde og avsidesliggende steder profetene kunne opplevde i forbindelse
med særskilte meddelelser eller oppdrag, eksempelvis Elias, Elisja, Døperen
Johannes m.fl..
Befant seg på Patmos for Guds ords skyld og vitnesbyrdet om Jesus
Det som uansett førte Johannes til Patmos i Egeerhavet, like utenfor kysten av dagens Tyrkia - en forholdsvis kort båttur fra Efesos - var at han
der skulle motta åpenbaringen og oppdraget med sendebrevene til syv menigheter i Lille-Asia.
Det var i denne
forstand Johannes befant seg på Patmos for Guds ords skyld og vitnesbyrdet om
Jesus. Han var der for oppdragets skyld.
Johannes på Patmos titulert som profet i åpenbaringsboken
I åpenbaringsboken er Johannes titulert som profet, ikke apostel (Åp. 22:8-9).
Johannes på Patmos forvekslet med apostelen Johannes
Åpenbaringens Johannes er svært ofte forvekslet med
apostelen Johannes som hadde sitt virke på et langt tidligere tidspunkt.
Ifølge biskop Papias (ca. 70 -130) led begge Sebedeus-sønnene, Jakob og Johannes en voldsom død.
_______
Var apostelen Johannes i Efesos?
Jesu liv tidslinje
Kropp som en leopard
Jødene fordrives til Israel
Antikrist, en politisk taler
Profetier om Holocaust