lørdag 7. juni 2014

Om skapelsesberetningene i 1 Mosebok

En fortolkning av skapelsesberetningene som fører til rundt 50% frafall fra kristentroen i USA, er det nødvendig å se nærmere på

Den bastante fortolkning som går ut på at jorden er 6000 år gammel* sies å føre til 50% frafall i Amerika. Dette er enorme tall, og de kan tenkes å bli like høye i Europa om 6000 år-læren får tilsvarende utbredelse her.

*Andre hevder at jorden er rund10 000 år, og at mennesket ble skapt for 6000 år siden.

At så utrolig mange faller fra troen på grunn av at de ikke får seg til å tro at jorden er 6000 år gammel - noe det blir hevdet de må tro for å kunne kalle seg kristne -  er såpass alvorlig at det simpelthen må opp til nærmere vurdering.

Menighetene bør generelt være på vakt når det gjelder sekterisme, at en sunn menighet i løpet av noen år omdannes til en usunn sekt av en dominant person i menigheten. Mange tvilsomme sekter startet som sunne, ofte lutherske menigheter. 

Et misforstått skriftsted:

Det står i salme 104:5:  
Han grunnfestet jorden på dens støtter, den skal ikke rokkes i all evighet.

Det er ikke dermed sagt at jorden ikke roterer og går i bane rundt solen. 

Skriftstedet, salme 104:5, ble i sin tid mistolket/misforstått av blant andre Martin Luther som brukte det som begrunnelse mot astronomiske oppdagelser som det heliosentriske verdensbilde.

Det heliosentriske verdensbilde - at jorden går i bane rundt solen - viste at solen ikke gikk i bane rundt jorden eller var en kule som svevde noen få hundre meter over bakken, slik mange faktisk trodde; for slik ser det jo ut som, sett fra jorden. 

De forsto ikke at skriftstedet er et profetisk ord. De så i denne sammenheng bare det som er skrevet utenpå bokrullen og ikke det som er skrevet inni. Det som en ved Åndens lys må få åpenbart.

Bibelens skapelsesberetning forteller ikke spesifikt om noen steinalder

Utvikling fra steinaldersamfunn fram til bronse og jernalder er ikke omtalt i første mosebok, hvor allerede oldebarnet til by-gründeren Kain, Tubalkain, smidde alle slags redskaper av kobber og jern (1 Mos 4:22). Heller ikke språkutvikling og annen kulturutvikling er nevnt i 1. Mos.

Det er ikke dermed sagt at menneskeheten ikke har brukt lang tid på å utvikle språk, oppfinne metoder til å gjøre opp ild, samt lære seg å utvinne kobber og jern brukt til redskaper - av alle slag. 
Det er bare det at bibelen ikke vektlegger disse ting detaljert, men gir noen store linjer i en profetisk fremstilling. 

Steinalderredskaper er for øvrig nevnt i forbindelse med omskjærelse da israelittene inntok Kanaan: Lag deg noen steinkniver og omskjær israelittene igjen,” Josva 5:2

Den høye alderen på menn
Selv alderen på de menn en møter i første mosebok er profetiske tall. Likeså har navnene profetisk betydning. 
Med ett unntak blir kun menn nevnt med ekstrem høy alder i bibelen, unntaket er Abrahams hustru Sara som er hedret med alderen 127. 
Etter Saras død giftet Abraham seg med  Keturah og fikk seks sønner med henne.

Det profetiske ord er ikke gitt til egen tydning

Det er viktig å påpeke at skapelsesberetningene i første mosebok er profetiske ord, altså ord som ikke er gitt til egen tydning, men ord som en må få åpenbart, slik det utdypes i andre Peters brev: Intet profetord i skriften er gitt til egen tydning  2 Peter 1:20.

Eller som det står om Emmaus vandrerne:
”Og han begynte fra Moses og fra alle profetene og utla for dem i alle skriftene det som er skrevet om ham” Luk 24,27.

5 Mos. 18, 15  En profet av din midte, av dine brødre, likesom meg, skal Herren din Gud oppreise for deg. På Ham skal dere høre

Navnet Moses er egyptisk og betyr sønn - sønnen. ( Navnet Moses )

Yom kan både bety dag og periode

Det hebraiske ordet Yom kan oversettes med dag eller periode, eksempelvis: Sakarja 14:7-9, hvor uttrykket en dag refererer til en lengre tidsperiode.

Et annet eksempel: Uttrykket et nådens år indikerer en tidsperiode som foreløpig har vart langt utover 12 måneder eller 354 dager. (Det jødiske året har 354 dager)

Uttrykket "hele verden"

Skriften kan også bruke uttrykket hele verden når det i virkeligheten dreier seg om kun et avgrenset område, men som av samtiden oppfattes som hele verden - i betydning. Eksempelvis i juleevangeliet hvor det står at: Hele verden skulle innskrives i manntall osv..

Paulus sier til samtidens romermenighet at i hele verden blir det talt om deres tro. rom 1:8

For den bokstavtroende bibelleser - og slik det faktisk blir fremlagt av enkelte bokstavtro - vil dette da nødvendigvis måtte bety hele verden. At evangeliet allerede på Paulus' tid var forkynt for absolutt hele verden, at kinesere - japanere - aboriginere - afrikanere - indianere - eskimoer - folk på sydhavsøyene og alle andre i hele verden talte om troen til samtidens romermenighet, noe som selvsagt bare er tull og tøys.
Når Paulus bruker betegnelsen hele verden, er det både en hedersbetegnelse og en østerlandsk betegnelse for den relevante del av verden.

To skapelsesberetninger/vinklinger på skapelsen

I det profetiske ord i 1 Mosebok er det gjengitt to skapelsesberetninger, disse er forskjellige hva tidskronologi og innhold angår. Men i og med at det er et profetisk ord, er begge like sanne og anvendelige.

I den første skapelsesberetning skapes mann og kvinne samtidig, i den andre skapes kvinnen lenge etter mannen.

I den første skapelsesberetningen skapes vekster og frukttrær før mann og kvinne. 
I den andre skapelsesberetningen skapes Adam før vekster, dyr og fugler. 
Kvinnen skapes etter vekster, dyr og fugler - og etter at mannen har gitt navn til alle dyr og fugler.

Døgnet regnes fra kveld til kveld

Jødene regner døgnet fra kveld til kveld (= fra kl.18 til 18), derfor er det etablert en betydelig misforståelse angående når den første dag i skapelseskronologien egentlig begynner. Betingelsene for den første dag måtte nemlig også skapes, slik det fremgår av skriften.

Den første dags begynnelse markeres med ordene: og det ble aften, og det ble morgen første dag.
Ordene om at det ble aften og morgen første dag er imidlertid feiltolket som avslutningen på første skapelsesdag i stedet for begynnelsen. Dette er en gammel feiltolkning. 
Dvs. at søndagsmorgen (morgen første dag) blir fremstilt som avslutning på søndag, og så begynner mandag (andre dag) straks etter søndagsmorgen.

Skriften bruker ikke uttrykket dag om den aller første skapelsesperioden, men bruker betegnelsen i begynnelsen, en betegnelse som henviser til et navn, og det navn er Jesus, Yehoshua (= Åp 22:13 Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden, den første og den siste).

Om ung jord-sekter

De mektige profetiske skapelsesberetningene i 1 Mosebok er ofte fortolket av sekter som om dette dreier seg om klokketimer og vanlige ukedager osv. - og med den underliggende trussel: at dersom en ikke tar hele bibelen bokstavelig tror en slettes ikke på bibelen. 
Dette er klassisk sekterisme, hvor egen forståelse settes høyere enn Guds åpenbarelse.
Og i slike sammenhenger er det alltid en eller annen som vil sikre seg makt over menigheten, gjerne ved selv å vise til sin store bibeltroskap og lignende.

Nevnte hårdnakkede påstander, basert på en misforståelse av bibelen forårsaker som nevnt et stort frafall og har sannsynligvis bidratt til å stenge en mengde mennesker ute fra troslivet, da de opplever det som en uoverstigelig barriere å skulle måtte tro slike bastante  "flat-ung-jord" fortolkninger for å være bibeltro. 
For ikke å snakke om teorier innen trosbevegelsen om at Adam nødvendigvis måtte kunne fly siden det står i skriften at Adam ga navn til alle fuglene.

Mange er selvsagt frelst selv om de i sin tid trodde jorden var flat, men ingen er frelst fordi de trodde de gjorde Gud og bibelen en tjeneste ved å hårdnakket hevde at jorden var flat og at solen var en ildkule som svevde noen hundre meter over bakken.
Såkalte bokstavtro påberoper seg gjerne stor bibeltroskap, men ser en nærmere på deres standpunkter minner det til tide lite om stor bibeltroskap. Snarere en kjødelig troskap til egen forståelse der de tilsynelatende ser helt bort fra at skapelsesfortellingene i 1 Mosebok er profetiske ord som ikke uten videre lar seg binde eller innsnevre på den måten de gjerne vil. 
Like lite som et nådens år kun skulle være 12 måneder.

Ung jord-kreasjonismen

Ung jord-kreasjonismen, som hevder at jorden bare er noen få tusen år gammel, fremstår mer og mer som en egen trosretning som henter trosfeller blant annet fra lutherske menigheter. 
Opphavet til ung-jord-kreasjonismen, slik vi kjenner den i dag, spores helt klart til Syvendedagsadventistene som i nyere tid så å si er gründere i denne sammenheng.
Adventistene utøver en veldig påvirkning på frimenigheter med sin understøttelse av forskjellige "forskningsprogram" som på nettet presenterer de mest fantasifulle alternativer til den seriøse naturvitenskap - som for øvrig er en metode og ingen tro.

For mange utenfor menighetene representerer ung jord-kreasjonismen det komplette idioti. Noe som kan føre til den alvorlige konsekvens at disse i samme åndedrag kan komme til å stemple hele bibelens rettferdiggjørelseslære som tilsvarende idioti. 
Altså på bakgrunn av en forkynnelse kirkefaderen Augustin stemplet som «tull og tøys», og advarte mot.

Forhåndsbetalte "forskningsresultater"

Allerede i 1957 finansierte adventistene GRI (Geoscience Research Institute). I 1966 ble det ved GRI "forventet" at forskerne skulle konsentrere seg om å finne beviser for at livet oppstod i løpet av seks bokstavelige dager.
Og at jorden ikke er mer enn 10 000 år gammel. 

Ikke nødvendigvis motsetninger

Ser en skriften som et profetisk ord, er det ikke noe motsetningsforhold mellom skapelsesfortellingene i bibelen og de seriøse vitenskapelig oppdagelser. Geologiske dateringer, oppdagelsen av DNA og oppdagelser på nanonivå av ATP-motoren i cellene, snarere underbygger enn underminerer skapelsesfortellingene i 1 Mosebok, nemlig at verden er skapt. 

Det kan nevnes at Luthers nære samarbeidspartner Melanchthon fremhevet vitenskapens betydning. 
Luther selv hadde perioder der han utvilsomt hadde lite til overs for vitenskapelige oppdagelser, blant annet kalte han Kopernikus en idiot som kunne hevde noe så absurd som at jorden kretset om solen - og ikke omvendt.

Kunnskapen skal bli stor

Gud har lagt ned en kunnskapstørst i mennesket, og ifølge skriften skal kunnskapen bli stor (Dan 12:4). Skriften bruker dessuten som kjent en rekke metaforer. Selv Israelfolkets egen historie er en metafor for den troende.  

En bør ha det friskt i minnet at den katolske kirken for få år siden brukte harde ord om vitenskapsmenn som påviste at jorden var rund, at den roterte og gikk i bane rundt solen.
Å gå imot kirkens påstand om at "solen steg opp og steg ned over jorden" kunne få de alvorligste følger. 
Et annet utslag av en generell uvitenhet var for eksempel at mange sjøfolk i middelalderen fryktet ukjente farvann da de trodde jorden var formet som en skål - og at de kunne risikere å seile over kanten.
Andre hadde frykt for at det teppet som var utspent på himmelen kunne falle ned og trykke dem flate osv.

Evolusjon i mors liv

Hadde en for noen hundre år siden fortalt om en evolusjon i mors liv - fra befruktet egg via noen «rumpetrollstadier» fram til foster og ferdig barn, ville en risikert å bli stekt levende på en rist.

Er alle vitenskapsmenn løgnere og bedragere?

Nevnte eksempler til etterretning for de som i dag henger ut geologer, paleontologer, arkeologer, astronomer som sannhetsfordreiere, ateister og historieforfalskere.
Her er betydelige tendenser til ny-sekterisme på gang.

En bør være klar over at en sunn menighet på kort tid kan bli trukket inn i sekterisme av en sterk leder som tror seg ha fått en overbevisning om noe heller usentralt i Guds ord, og som blåser opp «denne sannhet» til noe enormt betydningsfullt og avgjørende for medlemmenes trosliv.

Neste naturlige skritt blir da for eksempel å utestenge «de vantro», dvs. de som har et annet syn enn f.eks at jorden ble skapt på seks bokstavelige dager, eller at jorden under vannflommen var dekket av vann som globalt nådde flere tusen meters høyde - uten å fryse til is.

Eller hva med Abram som kom til Egypt få år etter flommen og fant en fiks ferdig stat med farao og stormenn og det hele.
 
Og hva med selve navnet Egypt, Abram hadde aldri hørt om et land om het Egypt, Abram kom til et land som het Kem, men her er skriftene modernisert allerede for mer enn to tusen år siden da det nyere navnet Egypt ble tatt i bruk, selvsagt.

Champollion undertegnet en kontrakt med en kirke som ikke tålte sannhetens lys

Språkgeniet og hieroglyfeksperten Jean-Francois Champollion fikk sponset sin ekspedisjon til Egypt av den katolske kirken, men måtte undertegne en kontrakt om ikke å offentliggjøre noen oppdagelse som kunne stride med den katolske kirkes lære om tidspunkt for syndefloden som de hevdet fant sted 2338 år f.Kr..
Champollion fant raskt ut sannheten, at det Egyptiske riket var langt eldre enn den katolske kirkens utregnede tidspunkt for syndefloden. Champollion hemmeligholdt oppdagelsen - i henhold til kontrakten, men noterte den i dagboken. Han hadde undertegnet en kontrakt med en kirke som ikke tålte sannhetens lys.

Bare for å rette opp nok en misforståelse:

I debatten om skapelsen hevdet enkelte bokstavtroende at alt Guds ord så å si er en dårskap for fornuften. Men også her tar de feil.
I skriften refereres det til korsets dårskap, og ikke f.eks til ordspråkene, at disse skulle være en dårskap for fornuften. 

Ordet om korset er en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst er det Guds kraft. 1. Kor 1:18.

Jesus selv henviser til fornuften når han presiserer at mennesket ikke er til for sabbatens skyld, men at sabbaten er til for menneskets skyld.
______

FNs Grønne Fond, et Nigeria-brev
Hosianna eller korsfest!
Profetier om Holocaust
Uttrykket PC
Endetiden, fortolkning av profetier





  • T R O S B E K J E N N E L S E N
  • De seks «eple-assosiasjoner»
  • Jødenes utvandring fra Amerika (?)
  • Eduard Dietl om norske kvinner
  • Heydrich «Den blonde Moses»
  • Det nye tempelet i Jerusalem ?
  • Martin Luthers beryktede pamfletter
  • Antiokus IV Epifanes
  • Eva Braun
  • Fristedet i ødemarken