Peter snudde seg og så at disippelen som Jesus hadde kjær, fulgte etter. Det var han som hadde lent seg inntil Jesus ved måltidet og spurt: «Herre, hvem er det som skal forråde deg?»
21 Da Peter fikk se ham, sa han til Jesus: «Herre, hva skal skje med ham?»
22 Jesus svarte: «Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva angår det deg? Følg du meg!»
23 Det ryktet kom da ut blant søsknene at denne disippelen ikke skulle dø.
Men Jesus sa ikke at han ikke skulle dø. Han sa: «Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva angår det deg?»
Kommentar:
Det ryktet kom da ut... Som vi leser her hadde ikke Jesus sagt at Johannes ikke skulle dø, likevel kom det ryktet ut om apostelen Johannes at han ikke skulle dø.
Mennesket har hang til eventyr, sensasjoner og ryktemakeri. En hang som blant annet danner basis for den katolske vandrehistorien om at apostelen Johannes i det minste skulle ha blitt 100 år gammel.
Biskop Papias (ca. 70 - 130 e.Kr.) hevder at begge Sebedeus sønnene, Jakob og Johannes, led en voldsom død.
Biskop Eusebius (ca. 260 - 340 e.Kr.) , biskop av Cæsarea - til tider kalt «Kirkehistoriens far» - kritiserte Papias på grunn av noen av hans skrifter som «en mann med svært liten intelligens, etter hans bøker å dømme». Det er verd å merke seg at biskop Eusebius ble født 130 år etter biskop Papias' død.
Kommentar:
Biskop Papias var disippel av en viss "presbyter* Johannes", altså en senere Johannes enn apostelen, sannsynligvis også en senere Johannes enn den som mottok åpenbaringen på Patmos. Det kan tilføyes at Johannes var et svært vanlig navn.
Spørsmålet er om apostelen Johannes på noe tidspunkt var forstander for menigheten i Efesos, eller om han sågar noen gang var i Efesos?
Sannsynligvis dreier det seg om en forveksling med en senere navnebror av apostelen, og da i første rekke den Johannes som mottok åpenbaringen på Patmos og som åpenbart er knyttet til menigheten i Efesos - den som nevnes først i rekkefølgen av de syv "sendebrevs-menigheter" i åpenbaringsboken.
Skriv til engelen (forstanderen) for menigheten i Efesos:
Dette sier han som holder de sju stjernene i sin høyre hånd, han som går omkring blant de sju lysestakene av gull: 2 Jeg vet om dine gjerninger, ditt strev og din utholdenhet. Jeg vet også at du ikke kan tåle de onde. Du har prøvet dem som kaller seg apostler, men ikke er det, og du har funnet at de er løgnere. 3 Du har holdt ut, du har tålt mye for mitt navns skyld og ikke gått trett.
4 Men dette har jeg imot deg: Du har forlatt din første kjærlighet.
Med tituleringen "du" menes her opplagt menigheten.
Det blir hårdnakket påstått at apostelen Johannes var forstander for menigheten i Efesos. Dersom dette var tilfelle, må apostelen Johannes ha stusset over at det første sendebrevet faktisk var adressert til ham selv? For ikke å snakke om det forsmedelige, at apostelen Johannes fikk høre at Herren har imot ham - fordi han har forlatt sin første kjærlighet. (En forstander som evt. var forvist på grunn av forfølgelse, ville ikke bli fratatt sin tittel av menigheten).
Men slik var det uansett ikke, det var ikke apostelen Johannes som hadde forlatt sin første kjærlighet, eller apostelen Johannes som kastet seg ned for å ville tilbe en engel (åp 19:10), noe som er særlig merkelig all den tid apostelen Johannes hadde vært øyevitne til forklarelsen på berget.
Men slik var det uansett ikke, det var ikke apostelen Johannes som hadde forlatt sin første kjærlighet, eller apostelen Johannes som kastet seg ned for å ville tilbe en engel (åp 19:10), noe som er særlig merkelig all den tid apostelen Johannes hadde vært øyevitne til forklarelsen på berget.
Det første sendebrevet viser - for denne fortolker - at den Johannes som befant seg på Patmos ikke var apostelen, og at han heller ikke var "fast medlem" av menigheten i Efesos, men en frittstående profet som formidlet budskap til flere menigheter.
*Presbyter, en betegnelse fra gresk pres'byteros (πρεσβύτερος av πρέσβυς, presbus) som i menighetssammenheng brukes i betydning om "de eldste". Blant jødene var tittelen især brukt om de eldste medlemmer af synedriet.
Johannes på Patmos er titulert som "Profet" i åp 19:10
At apostelen Johannes ble 100 år og på sine eldre dager var forstander for menigheten i Efesos er bare et gammelt katolsk eventyr, uten minste belegg i skriften.
Johannes på Patmos er titulert som profet (åp 19:10) og ikke apostel i åpenbaringsboken. Apostelbetegnelsen ble riktignok brukt i litt viere forstand, en skal ikke se bort fra at den Johannes som var på Patmos til tider kan ha vært omtalt som apostel, slik som f. eks Barnabas blir det i apostlenes gjerninger 14:14.
Noen katolske eventyr som angivelig omhandler apostelen Johannes i Efesos:
Irenæus gjengir det noen har hørt av Polykarp, at Johannes da han engang gikk inn i det offentlige bad i Efesos, men som da han fikk vite at kjetteren Kerint var der inne, flyktet ut av bygningen idet han ropte til sitt følge: "La oss skynde oss herfra ellers kunne badehuset lett styrte sammen, siden Kerint, sannhetens fiende, er der inne."
En historie som av og til tilskrives Origenes forteller om Johannes, da han på grunn av alderdomssvakhet ikke lenger å maktet å gå på sine føtter, lot seg bære til menighetensforsamlingen hvor han bare gjentok ordene: "Barn elsk hverandre." Og hvordan Johannes da en lurte på den stadig gjentatte setningen svarte: "Det er Herrens ord, og når bare det skjer er alt gjort."
En annen fortelling stammer angivelig fra Klemens av Alexandria som forteller hvordan den gamle apostelen oppsøkte og fikk reddet en ung mann som han engang hadde betrodd til en biskop i Lille-Asia, men som etter at han var døpt hadde havnet i dårlig selskap, rømte bort og ble høvding for en røverbande.
Noen kirkefedre om apostelen Johannes:
Eusebius (død 339 e.Kr.) sier at Johannes kom til Efesos i 48 e.Kr.
Kommentar:
Da må apostelen Johannes ha vært der på et tidspunkt da Paulus var der, Paulus nevner overhodet ingenting om at apostelen Johannes skulle befinne seg i Efesos.
Kirkemøtet i Efesus i år 431 sier at Johannes og Maria kom til Efesos mellom 37 og 48 e.Kr. Det vil si: På et tidspunkt før apostelmøtet i Jerusalem?
Kommentar:
Det er i så fall merkelig at Paulus ikke nevner verken Johannes eller Maria. Dessuten lite sannsynlig at Paulus skulle nedlegge så mye tid i en menighet som angivelig har apostelen Johannes som forstander og Jesu egen mor i sin midte.
To Johannesgraver i Efesos
Eusebius forteller at det er to graver i Efesos som har navnet Johannes.
Navnet Johannes (hebr.Yohannan) var som nevnt svært vanlig på den tiden, for eksempel het evangelisten Markus, Johannes Markus.
At det eventuelt kun var to "Johannesgraver i Efesos" virker noe besynderlig tatt i betraktning at Efesos i antikken var en by som i innbyggerantall, ca.250 000, var minst ti-femten ganger større enn Jerusalem. Noe som tilsier at Efesos må ha hatt en betydelig jødisk kontingent, og mange med det populære navnet Johannes.
De to Johannesgravene det siktes til må kort og godt bety to forstandere med navnet Johannes.
Og var en av disse apostelen Johannes? Neppe.
___________
Jødenes utvandring fra Amerika (?)
Eduard Dietl om norske kvinner
Heydrich «Den blonde Moses»
Det nye tempelet i Jerusalem ?
Vekter, hvor langt på natt? Jes 21:11
*Presbyter, en betegnelse fra gresk pres'byteros (πρεσβύτερος av πρέσβυς, presbus) som i menighetssammenheng brukes i betydning om "de eldste". Blant jødene var tittelen især brukt om de eldste medlemmer af synedriet.
Johannes på Patmos er titulert som "Profet" i åp 19:10
At apostelen Johannes ble 100 år og på sine eldre dager var forstander for menigheten i Efesos er bare et gammelt katolsk eventyr, uten minste belegg i skriften.
Johannes på Patmos er titulert som profet (åp 19:10) og ikke apostel i åpenbaringsboken. Apostelbetegnelsen ble riktignok brukt i litt viere forstand, en skal ikke se bort fra at den Johannes som var på Patmos til tider kan ha vært omtalt som apostel, slik som f. eks Barnabas blir det i apostlenes gjerninger 14:14.
Noen katolske eventyr som angivelig omhandler apostelen Johannes i Efesos:
Irenæus gjengir det noen har hørt av Polykarp, at Johannes da han engang gikk inn i det offentlige bad i Efesos, men som da han fikk vite at kjetteren Kerint var der inne, flyktet ut av bygningen idet han ropte til sitt følge: "La oss skynde oss herfra ellers kunne badehuset lett styrte sammen, siden Kerint, sannhetens fiende, er der inne."
En historie som av og til tilskrives Origenes forteller om Johannes, da han på grunn av alderdomssvakhet ikke lenger å maktet å gå på sine føtter, lot seg bære til menighetensforsamlingen hvor han bare gjentok ordene: "Barn elsk hverandre." Og hvordan Johannes da en lurte på den stadig gjentatte setningen svarte: "Det er Herrens ord, og når bare det skjer er alt gjort."
En annen fortelling stammer angivelig fra Klemens av Alexandria som forteller hvordan den gamle apostelen oppsøkte og fikk reddet en ung mann som han engang hadde betrodd til en biskop i Lille-Asia, men som etter at han var døpt hadde havnet i dårlig selskap, rømte bort og ble høvding for en røverbande.
Noen kirkefedre om apostelen Johannes:
Eusebius (død 339 e.Kr.) sier at Johannes kom til Efesos i 48 e.Kr.
Kommentar:
Da må apostelen Johannes ha vært der på et tidspunkt da Paulus var der, Paulus nevner overhodet ingenting om at apostelen Johannes skulle befinne seg i Efesos.
Kirkemøtet i Efesus i år 431 sier at Johannes og Maria kom til Efesos mellom 37 og 48 e.Kr. Det vil si: På et tidspunkt før apostelmøtet i Jerusalem?
Kommentar:
Det er i så fall merkelig at Paulus ikke nevner verken Johannes eller Maria. Dessuten lite sannsynlig at Paulus skulle nedlegge så mye tid i en menighet som angivelig har apostelen Johannes som forstander og Jesu egen mor i sin midte.
To Johannesgraver i Efesos
Eusebius forteller at det er to graver i Efesos som har navnet Johannes.
Navnet Johannes (hebr.Yohannan) var som nevnt svært vanlig på den tiden, for eksempel het evangelisten Markus, Johannes Markus.
At det eventuelt kun var to "Johannesgraver i Efesos" virker noe besynderlig tatt i betraktning at Efesos i antikken var en by som i innbyggerantall, ca.250 000, var minst ti-femten ganger større enn Jerusalem. Noe som tilsier at Efesos må ha hatt en betydelig jødisk kontingent, og mange med det populære navnet Johannes.
De to Johannesgravene det siktes til må kort og godt bety to forstandere med navnet Johannes.
Og var en av disse apostelen Johannes? Neppe.
___________
Jødenes utvandring fra Amerika (?)
Eduard Dietl om norske kvinner
Heydrich «Den blonde Moses»
Det nye tempelet i Jerusalem ?
Vekter, hvor langt på natt? Jes 21:11