torsdag 19. desember 2013

Det tredje tempel på tempelhøyden


At tempelet var avbildet på den mynt som ble utstedt under Bar Kokhba-opprøret som brøt ut i år 132 e.Kr., viser at tempelet i denne perioden var istandsatt. I hvert fall nok til at det igjen ble tatt i bruk.
Dvs. at offertjenesten ved tempelet ble gjenopprettet. Dette tempel er benevnt som Bar Kokhba-tempelet.

Et spørsmål som er reist er om restaureringen av tempelet i Jerusalem nådde ambisjonen om at målene skulle stemme overens med det tempel som er nevnt hos Esekiel.
Det var den høyt respekterte rabbi Akiva som utropte Bar Kokhba som Messias.
Rabbi Akiva var en ledende bidragsyter til Mishna* og Midras Halakha. Etter Jerusalems fall i år 134 bosatte han seg i Galilea. Provinsen Galilea hadde ikke deltatt i opprøret mot romerne.

Keiser Hadrian demonterte tempelet rundt år 134
Tempelbygget ble ikke fullstendig revet ned av Titus i år 70, men av keiser Hadrian som demonterte tempelet rundt år 134, og i stedet lot oppføre et hedensk tempel (selvsagt ved å benytte de samme materialene) noe som bekreftes i det omfattende byzantinske historieverket Chronicum Paschale fra det syvende århundre, og som omhandler jødenes historie.

Tempelet som var restaurert nok til at det ble tatt i bruk rundt år 132 er utvilsomt å betrakte som "Det tredje tempel", om det så kun eksisterte i en svært kort tid før romerne igjen erobret Jerusalem i år 134. 
Hadrian returnerer til Roma og utropes av senatet som seierherre våren 134.
Bar Kokhba ble sporet opp og drept i ødemarken vest for Jerusalem ca. et år senere, i år 135.

Ha-Nasi
Den nye jødiske staten eksisterte som en selvstendig stat i circa 2 år frem til år 134 e.Kr., med et gjenerobret Jerusalem som hovedstad og med Bar Kokhba som leder med tittel Ha-Nasi (betyr prins).
Svært sannsynlig ble offertjenesten ved tempelet gjenopprettet tidlig i denne perioden.

Israels første statsminister, David Ben-Gurion, tok navnet sitt etter en av Bar Kokhbas generaler. Ben Gurions navn var egentlig "Gruen".

*Mishna, "repetisjon av tradisjonen".
Mishnah utgjør den første samlingen av den muntlige Toraen og ble ferdig redigert i Galilea rundt år 200 e.Kr., under rabbi Jehuda ha-Nasi. En betydelig bidragsyter var den tidligere Rabbi Akiva som utropte Bar Kokhba som Messias rundt år 132 e.Kr. og som etter Hadrians gjenerobring av Jerusalem slo seg ned i Galilea, sannsynligvis i den lille byen Usha.
Mishna utgjør selve kjernen i Talmud som er hovedkilden til de lover og tradisjoner som regnes som bindende innenfor ortodoks og delvis konservativ jødedom.
______________

Påsken år 34 e.Kr. kronologisk

Fremveksten av den sosialdemokratiske rollemodell


Dyrets syvende hode


Påskemåltidet hvor Jesus innstifter den nye pakt


Hitlers eutansiprogram del 1.


Hitlers eutanasiprogram del 2.


Johannes på Patmos


Res Gestæ Divi Augusti