tirsdag 24. desember 2013

Mat 24:2 om riving av tempelet

Jesu profeti om tempelet 
Matteus 24:2 Men han svarte og sa til dem: Ser I ikke alt dette? Sannelig sier jeg eder: Her skal ikke levnes sten på sten som ikke skal brytes ned.

Denne profeti går bokstavelig talt i oppfyllelse da tempelbygget rives ned sten for sten (demonteres) av keiser Hadrian i år 134-135 e.Kr.
Den gjenværende klagemur (bestående av korodert kalkstein) var ikke en del av tempelet, men en støttemur til tempelområdet. 

Bar Kokhba-tempelet, det tredje tempel
At tempelet var avbildet på den mynt som ble utstedt under Bar Kokhba-opprøret som utbrøt i år 132, viser at tempelet i Jerusalem i denne perioden var istandsatt nok til at det igjen var tatt i bruk.

I og med at ofringene i tempelet opphørte i år 70, ved Titus erobring av Jerusalem, og at ofringene må ha blitt gjenopptatt ikke lenge etter at Bar Kokhba gjenerobret Jerusalem i år 132 e.Kr., er det riktig å bruke betegnelsen Det tredje tempel - om dette tempel, selv om det kun ble anvendt i knappe to år.
Dette tempel er benevnt som Bar Kokhba-tempelet.
Spørsmålet er om restaureringen av tempelet hadde som målsetting at det skulle stemme overens med det tempel som er nevnt hos Esekiel? 
Det er forventninger til at dødehavsrullende skal avdekke flere detaljerte opplysninger om Bar Kokhba-tempelet.

Denne jødiske staten eksisterte som en selvstendig stat i circa 2 år og med Bar Kokhba som leder med tittel Ha-Nasi.

Israels første statsminister, David Ben-Gurion, tok navnet sitt etter en av Bar Kokhbas generaler.
Ben Gurions navn var egentlig "Gruen".

Herodes-tempelet ble ødelagt og plyndret i år 70 av Titus, men selve tempelbygget ble ikke revet ned. Det kan tillegges at tempelet ble plyndret etter at det tok fyr, og ikke før.
Visstnok ble særlig en bygning i nordre del av tempelområdet (som bl.a. huset en rettssal) ødelagt i brannen.
Jødene ble ikke jaget fra landet av Titus, men en del havnet i slaveri.
(Les mer utførlig: Jerusalems fall i år 70)

Tempelbygget ble revet ned (demontert "sten for sten") av keiser Hadrian rundt år 134, noe som bekreftes i det omfattende byzantinske historieverket Chronicum Paschale fra det syvende århundre, og som omhandler jødenes historie.
Det fulle navn på dette omfattende og viktige historiske verket er: Chronicum Alexandrinum, eller Chronicon Paschale/Paschal Chronicle.
Tittelen Chronicon Paschale er basert på den liturgiske påskesyklusen (pascha, påske).

Årsaken til rivning av tempelet var Hadrians bestemmelse om oppføring av et tempel til Jupiter på samme sted som Herodes-tempelet var oppført. Og, selvsagt ved å gjenbruke marmorblokker og annet materiale fra Herodes-tempelet.
Det nye tempelet skulle benevnes etter den capitolinske triade: Jupiter, Juno og Minerva.

Foran tempelet ble det plassert en statue av Hadrian.

____________

Bar Kokhba tempelet, det tredje tempel?

Den jødiske skatt, Fiscus Iudaicus

Blir det nytt tempel i Jerusalem?

Hva med jødene i Amerika i endetiden?

Jødene vender tilbake til Israel

Menigheten i de siste dager

Dyrets merke - endetiden

Dyrets tall - endetiden

Endetidsprofetier