mandag 30. desember 2013

Daniels profeti om Døperen Johannes

Mat 24:15, Når I da ser ødeleggelsens vederstyggelighet*, som profeten Daniel har talt om, stå på hellig grunn - den som leser det, han se til å skjønne det!

Kommentar: 
Uttrykket på hellig grunn betyr: der hvor Gud er.

Eksempelvis Moses ved den brennende tornebusken:
Moses hadde gått den lange veien til fjellet Horeb for å finne beite til sauene. Her fikk han se en tornebusk som stod i lys lue, men den brant ikke opp. «Så rart,» tenkte Moses. «Jeg går bort og ser nærmere på den.» Da kom det en stemme fra tornebusken som sa: «Kom ikke nærmere! Ta av deg sandalene, for du står på hellig grunn.» Det var Gud som talte gjennom en engel. Da skjulte Moses ansiktet (2 Mosebok 3)

Josva 5:15 Og høvdingen over Herrens hær sa til Josva: Dra skoen av din fot! For det sted du står på, er hellig. Og Josva gjorde så.

Betegnelsen ødeleggelsens vederstyggelighet, eller: skammens innretning, sikter til korset på Golgata hvor Jesus sonet all verdens synd. 

Dan 12:11 Og fra den tid det stadige offer blir avskaffet, og den ødeleggende vederstyggelighet blir stilt opp, skal det gå tusen, to hundre og nitti dager.

Dan 9; 27 En uke gjør han pakten tung for mange, midt i uken gjør han ende på slaktoffer og grødeoffer. 

1930 utgaven: Og én uke skal gjøre pakten fast for de mange; og i midten av uken skal slaktoffer og matoffer ophøre

Kommentar: Midt i uken, dvs: midt i den syttiende åruke som var høsten år 30, avskaffer Døperen Johannes slaktoffer og grødeoffer - i og med at han etter Jesu dåp - utpeker Jesus som det lam som bærer all verdens synd.
Fra da av var det ikke noen synd "til overs" som kunne legges på noe annet offer.

Fra og med høsten år 30 hadde ikke lenger offeret på Yom Kippur noen kraft, noe som også bekreftes i den babylonske talmud. Og spenningen i landet øker voldsomt i og med at forløsningen ved den store forsoningsdagen uteble. Men midt i blant dem går han de ikke kjenner - han som bærer all verdens synd, Jesus fra Nasaret, Yehoshuah ben Yosef.

Jesus dør på korset fredag 23. april år 34 (dagen tilsvarer 15. Nisan det år).

Danielprofetiene om de sytti (år) uker som inneslutter hele Jesu frelsesgjerning utløper i år 34 på vårparten.

At halvparten av den siste av de sytti åruker hos Daniel ennå ikke skulle være oppfylt har sin bakgrunn i en feil tidslinje som sier at Jesus døde på korset i år 30.

Begrepet "ødeleggelsens vederstyggelighet" i Makabeerboken
I den apokryfiske 1. Makabeerbok (1:54) benyttes samme uttrykk som hos Daniel om hendelsen da Antiokus Epifanes på den 25 dagen i den hebraiske måneden Kislev (nov-des) bygde et alter til Zevs over brennofferalteret i tempelet i Jerusalem og gjorde tempelet urent ved å ofre en gris der.

*Ødeleggelsens vederstyggelighet eller: skammens innretning, hebraisk sikkus samem och gresk tò bdélygma tés eremóseos.  

_____________

Israel og seksdagerskrigen, erobring av land

Paulus' tidslinje, hovedpunkter

Jesu liv, tidslinje

Lukas 3;23

Jerikos murers ødeleggelse

Nasaret på Jesu tid

Kapernaum på Jesu tid

Jesu profeti om tempelet

Mat 24:2 om riving av tempelet

Døperen Johannes, den største født av kvinner

www frigitt 30.april 1993

2 verdenskrigs to hovedhensikter

Det kontantløse samfunn

Matteus 11:11

Folketellingen da Jesus ble født

De tre templer i Jerusalem

Det tredje tempel, revet av Hadrian

Dyrets tall, tabeller