torsdag 19. desember 2013

Det tredje tempel, revet av Hadrian

Gyldigheten av matoffer og slaktoffer opphører ved Jesu dåp i Jordan da Døperen Johannes utpeker Jesus som det Lam som bærer all verdens synd.
Fra da av var det ikke noen "synd til overs" som kunne legges på noe annet offer. Et slikt smutthull til himmel og salighet er oss ikke gitt.
1290 dager etter sin dåp i Jordan dør Jesus på korset, Fredag 23. april år 34 (15. Nisan).
Profeten Daniels profeti om de sytti uker (av år), som inneslutter hele Jesu frelsergjerning, utløper i år 34.

Påstanden om at siste halvdel av Danielprofetienes syttiende uke ennå ikke skulle være oppfylt, er en feil basert på feil tidsregning.

Det tredje tempel og rabbi Akiva
At tempelet var avbildet på den mynt som ble utstedt under Bar Kokhba-opprøret som utbrøt i år 132 e.Kr. viser at tempelet i denne perioden var istandsatt. I hvert fall nok til at det igjen ble tatt i bruk. Dvs. at offertjenesten ved tempelet ble gjenopprettet. Dette tempel er benevnt som Bar Kokhba-tempelet.

Et spørsmål som er reist er om restaureringen av tempelet i Jerusalem nådde ambisjonen om at målene skulle stemme overens med det tempel som er nevnt hos Esekiel.

Det var den høyt respekterte rabbi Akiva som utropte Bar Kokhba som Messias.
Rabbi Akiva var en ledende bidragsyter til Mishna* og Midras Halakha. 
Etter Jerusalems fall i år 134 bosatte han seg i Galilea. 
Provinsen Galilea hadde ikke deltatt i opprøret mot romerne.

Historisk skrift som bekrefter at keiser Hadrian rev jødenes tempel
Tempelbygget ble ikke fullstendig revet** ned av Titus i år 70, men av keiser Hadrian rundt år 134, noe som bekreftes i det omfattende byzantinske historieverket Chronicum Paschale fra det syvende århundre, og som omhandler jødenes historie. 

Tempelet restaurert under Bar Kokhba
Tempelet som var restaurert nok til at det ble tatt i bruk rundt år 132 er utvilsomt å betrakte som "Det tredje tempel", - om det så kun eksisterte i en svært kort tid før romerne igjen erobret Jerusalem i år 134. Hadrian utropes av senatet som seierherre våren 134.
Bar Kokhba ble sporet opp og drept i ødemarken vest for Jerusalem ca. et år senere, i år 135.

Den nye jødiske staten eksisterte som en selvstendig stat i circa 2 år frem til år 134 e.Kr., med et gjenerobret Jerusalem som hovedstad og med Bar Kokhba som leder med tittel Ha-Nasi.
Svært sannsynlig ble offertjenesten ved tempelet gjenopprettet tidlig i denne perioden.

Israels første statsminister, David Ben-Gurion, tok navnet sitt etter en av Bar Kokhbas generaler. Ben Gurions navn var egentlig "Gruen".

*Mishna, "repetisjon av tradisjonen".
Mishnah utgjør den første samlingen av den muntlige Toraen og ble ferdig redigert i Galilea rundt år 200 e.Kr., under rabbi Jehuda ha-Nasi. En betydelig bidragsyter var den tidligere Rabbi Akiva som utropte Bar Kokhba som Messias rundt år 132 e.Kr. og som etter Hadrians gjenerobring av Jerusalem slo seg ned i Galilea, sannsynligvis i den lille byen Usha.
Mishna utgjør selve kjernen i Talmud som er hovedkilden til de lover og tradisjoner som regnes som bindende innenfor ortodoks og delvis konservativ jødedom.

**Det riktige å si er at Hadrian demonterte tempelet, da marmorblokker ble ansett som svært verdifulle byggmaterialer for romerne. Derfor kunne Hadrian så raskt oppført et nytt hedensk tempel i Jerusalem, - fordi byggmaterialene allerede var på plass.

________________

Påsken år 34 e.Kr. kronologisk

Fremveksten av den sosialdemokratiske rollemodell

Dyrets syvende hode

Påskemåltidet hvor Jesus innstifter den nye pakt

Hitlers eutansiprogram del 1.

Hitlers eutanasiprogram del 2.

Johannes på Patmos

Res Gestæ Divi Augusti