søndag 20. mai 2018

Biskop forklarer pinse...


En kvinnelig biskop i Den norske kirke forklarer hva pinse er til den Israel-skeptiske Dagsavisen. Tilsynelatende er intervjuet en ren komedie, men helt tragisk når en tenker etter.
Legg merke til bruken av navnet Palestina i intervjuet, det var ikke i bruk i tiden for pinsefestens dag, men ble innført av keiser Hadrian rundt år 134 e. Kr., og da i hovedsak gjeldende for området Syria som Hadrian omdøpte til "Syria Palestina". Galilea ble latt i fred av Hadrian siden Galilea ikke hadde deltatt i Bar Kokhba-opprøret i årene 132-134.

Her følger deler av intervjuet med "biskopen" (Dagsavisen 20-5-2018). Skrivefeil/måter som "illtunger" og jesus med liten bokstav er beholdt, ingenting er rettet: 

Hva startet i Palestina?
– Apostlene satt i Jerusalem, og så kom det noen glødende illtunger over dem. Og plutselig skjønte de det som ble sagt på gresk, selv om de ikke kunne gresk. Det er en utrolig fin tekst, som står i apostelgjerningene. Ja, nå er vi i Det nye testamentet.
Ok, da er vi ferdig med Jesus, sant?
– Ja, himmelfarten var på torsdag.
Hva betyr ordet Pinse?
– Ordet kommer fra det greske pentecoste, det er rett og slett et tall. Det er den femtiende dag etter påske.
Ahh. Det låter jo litt som pinse?
– Ja, det er bare en tilfeldighet.
Men fortell mer om de glødende ildtungene. Hva representerer de?
– For meg representerer det at jeg ikke er satt til å forvalte et museum, men noe jeg må åndeliggjøre og kroppsliggjøre og ikke minst morsmålgjøre. På en måte er det luftig og en glød, og på den andre sida er det pinsen som er det mest konkrete i trua. Det handler om at jesus for meg er en levende realitet som jeg må få inn min kropp og på mitt mål, for at det skal bli en religion til å få liv av.
Men er det Jesus? Som kommer med disse ildtungene?
– Ja. Eller Gud. Eller ånden. Gud: skaper, frigjører og livgiver. Gud skaperog tok bolig i et menneske. Gud fødte seg sjøl i utkanten, av ei dame som var ung og nok ikke ante rekkevidda av hva hun sa ja til. Og som 33 år gammel sto han fram og sa «jeg er gud, følg meg». Så gjorde jesus alt det han gjorde, og døde. Noen kvinner, og etter hvert noen menn, møtte han som oppstått. De trodde og fortalte det videre. Så føyk Jesus bort ... Det er veldig rart egentlig, når jeg tenker meg om. Men jeg tror nå på dette her.
Hvordan bør pinsa feires?
– Mange kaller pinsa for kirkens bursdag. Da jeg var i Bymisjonen pleide vi å spise kake. Og pinsebål er veldig kult. Alt som har med bål og flammer og sånt å gjøre.

Sitat slutt.

Klikk for skjema: Utmelding av Den norske kirke - bokmål
Eller utmelding på nett (fort gjort): Klikk deg inn til Den norske kirke.
___________________

Ingen kommentarer: