tirsdag 29. august 2017

Har Gud virkelig sagt..

Om fallets dag og menneskets første bevisste løgn

Moren sier til barnet: Dette får du ikke lov til! 
Barnet tenker/svarer: Jeg får ikke lov til noen ting! 
Dvs: jeg får ikke spise av noe tre i haven, .. når jeg blir stor skal jeg gjøre som jeg vil! 
Det vil si: Bli sin egen lovgiver.

Ofte hører en spørsmålet fra Eden «har Gud virkelig sagt?» fremstilt som om det skulle dreie seg om et spørsmål ved noe Gud virkelig har sagt. 
Men, leser en spørsmålet Djevelen stiller Eva, dreier det seg om noe Gud ikke har sagt. 
Når det gjelder konsekvensen av å spise den forbudte frukten, at Gud har sagt da dør dere, begynner djevelen en argumentasjonsrekke som fremdeles er pågående.  

Dere skal ikke spise av det og ikke røre ved det
I likhet med Jesus da han ble fristet - svarer Eva med "skriften": Vi kan ete av frukten på trærne i haven, men om frukten på det tre som er midt i haven, har Gud sagt: dere skal ikke spise av det og ikke røre ved det, for da skal dere dø.

Eva svarer Djevelen som om hun tror Djevelen har misforstått Guds ene forbud til mennesket. 
Men Djevelen har ikke misforstått noe som helst. Hensikten med å formulere seg på denne løgnaktige måte var å få kvinnen til å fokusere på det ene forbud - og å vise henne «hvor urimelig det er at de ikke får lov til å spise av en frukt som overgår alle andre frukter», og som en til og med kan få forstand av - om en spiser av den.  

Det samme som ikke å ha lov til noen verdens ting
Og som vi leser oppnådde Djevelen sin hensikt, kvinnen så at det var "et prektig tre".  
Så prektig at å ikke ha lov til å spise av det - var praktisk talt det samme som ikke å ha lov til noen verdens ting! 

Og her bør vi kunne kjenne oss igjen alle og enhver.

Altså sier Djevelen til Eva: Har Gud virkelig sagt at dere ikke får lov til noen ting? (.. ikke spise av noe tre i haven?)  

Djevelen later som om han har misforstått Guds ene forbud og fremstiller det som den største urimelighet; at mennesket ikke har lov til noen verdens ting, .. ikke lov til å spise av noe tre i haven.

Og med den løgn lokket han Adam og Eva til fall og sådde sin sæd til all løgn hos mennesket. Syndefallet var et faktum. 

Og i og med at mennesket syndet mot Guds bud og ga seg selv lov, ble mennesket av natur «lov-kompulsivt», symptomatisk ved dagens uhorvelige mengde lover og regler i verden. 
Det hevdes at det i dag er mer enn fjorten millioner lover og regler i verden. 
Opprinnelig var det ett forbud. 

Eksempler:
Her møter vi barnets første bevisste løgn, fremmet på bakgrunn av det ene forbud, og det lyder som et ekko fra løgnen i Eden. 

Moren sier til barnet: Dette får du ikke lov til! 
Barnet tenker/svarer: Jeg får ikke lov til noen ting! (..jeg får ikke spise av noe tre i haven, .. når jeg blir stor skal jeg gjøre som jeg vil! Det vil si: Bli sin egen lovgiver)

En ungdom får beskjed om å være hjemme senest klokken ti på lørdagskvelden: 
Ungdommen tenker/sier: Jeg får ikke lov til noen ting! (..jeg får ikke spise av noe tre i haven!)

En kone sier til mannen: Kan du ikke skru av må du se på sport hele tiden? 
Mannen tenker/sier: Jeg får ikke lov til noen ting! (..jeg får ikke spise av noe tre i haven)

Konen skal ut på joggetur, mannen spør: Må du trene hele tiden?
Konen tenker/sier: Jeg får ikke lov til noen ting! (.. jeg får ikke spise av noe tre i haven!)

Den unge gutten vil kjøpe datakrigsspill, faren sier: Det vil jeg ikke ha i huset!
Gutten tenker/sier: Jeg får ikke lov til noen ting! (..jeg får ikke spise av noe tre i haven!)

Eller som Djevelen har hvisket mang en søkende: Blir du en kristen får du ikke lov til noen verdens ting! 

Men hva er det Paulus sier:
Jeg har lov til alt - men ikke alt gagner. 
1 kor 10:23 

1 Mosebok 3

1Men slangen var listigere enn alle dyr på marken som Gud Herren hadde gjort, og den sa til kvinnen: Har Gud virkelig sagt: I skal ikke ete av noget tre i haven? 

2Og kvinnen sa til slangen: Vi kan ete av frukten på trærne i haven; 3men om frukten på det tre som er midt i haven, har Gud sagt: I skal ikke ete av den og ikke røre ved den, for da skal I dø.
4Da sa slangen til kvinnen: I skal visselig ikke dø; 5for Gud vet at på den dag I eter av det, skal eders øine åpnes, og I skal bli likesom Gud og kjenne godt og ondt. 
6Og kvinnen så at treet var godt å ete av, og at det var en lyst for øinene, og at det var et prektig tre, siden en kunde få forstand av det, og hun tok av frukten og åt; og hun gav sin mann med sig, og han åt. …

Kommentar: 
Alt har i virkeligheten gått galt ved det ene menneskes ulydighet, da livssamfunnet med den levende Gud ble brutt, men alt er gjenopprettet ved den andre Adam, Jesus Kristus, og hans lydighet, og i troen på Ham som vår stedfortreder og gjenløser. 
___________

Født på ny, hva vil det si?

De foldede chippede hender