søndag 26. mai 2013

Dietrich Eckart

_________________________________________________________________________


«En nazifisert Peer Gynt»



Dietrich Eckart (1868-1923) er et svært sentralt navn i nazi-bevegelsens tidlige fase, en som bidro sterkt med sine forskjellige mer eller mindre okkulte teorier og antisemittiske pamfletter, som boken «Bolsjevismen fra Moses til Lenin».

Eckart var i likhet med Wagner sterkt influert av filosofien til Arthur Schopenhauer (1788-1860).
Ut fra sin forståelse av Schopenhausers filosofi kom Eckart til å verdsette det hindusistiske maya-begrepet om den ytre verdens illusoriske preg. En slags «solipsisme» (solen-alene) som går ut på at den ytre verden så å si kun eksisterer i jegets forestilling.

Som fundament for Eckarts doktrine var en slags kristen mystisisme som irriterte de øvrige nazi-medarbeiderne. Det ble klaget over at Eckart - «uansett hva det var snakk om, bragte inn Jesus Kristus i samtalen eller artikkelen». For en kirkehater som raseideologen Alfred Rosenberg opplevdes dette som særlig pinlig.


Latterliggjorde Rudolf Steiner

Eckart, som hadde betydelig innsikt i forskjellige salgs okkulte retninger, fordømte i særdeles sterke ordelag Det teosofiske selskap som et selskap - "som ikke hadde det minste begrep om hva teosofi egentlig betød". I særlig grad angrep Eckart Rudolf Steiner (1861-1925) og hans antroposofiske ideer som han direkte latterliggjorde.

Eckart var kanskje den av de samtidige som øvde sterkest innflytelse på Hitler. Blant annet fungerte han som Hitlers språklærer og rettet på hans uttale og ortografi. 

Som en digresjon kan nevnes at Hitler av motstanderne i denne tiden ble kalt «der verrückte Maler» (den gale maler).

Eckart studerte opprinnelig medisin, men ble av hengig av morfin, avbrøt studiet og gjennomgikk en avvenningskur. Han ble innmeldt i det høyreradikale «Thuleselskapet» rundt 1915 og møtte Hitler antageligvis på høstparten 1919. De utviklet raskt et nært vennskapsforhold hvor den 21 år eldre Eckart fungerte som mentor for Hitler. I 1921 var Eckart og Hitler naboer i Münchens Thierschstrasse ("deres vei").


En nazifisert Peer Gynt

Eckart identifiserte seg sterkt med Henrik Ibsens rollefigur Peer Gynt og hevdet bestemt at skandinaverne ikke forsto Peer Gynt, men at Peer Gynt – i sitt innerste vesen, «tilhørte det tyske folk».
Med utgangspunkt i 1901-oversettelsen til Christian Morgenstern (1871-1914), gjendiktet Eckart like godt hele skuespillet «for i større grad å tilpasse det tyskerne». I Eckarts frie gjendiktning av Peer Gynt er norske stedsnavn byttet ut og erstattet med tyske, slik at Solveigs familie kom fra «Schwarzbachtal» og så videre.

Eckart forsøkte å få Ibsens sønn Sigurd Ibsen (1859-1930) til å anerkjenne den nye versjonen. I et svar datert 12. juli 1912 uttrykte Sigurd Ibsen at han var tvilende til berettigelsen av gjendiktningen, men uttrykte en viss forståelse for forandringen, «og at den kanskje var nødvendig».


Begrepet "Det tredje rike".

Fra 1920 var Eckart redaktør for avisen Völkischer Beobachter. Dietrich Eckart var overbevist om at han i Hitler hadde møtt den profeterte forløser. Siden Eckart, denne «Peer Gynt fantast», var en av de som sterkest influerte på Hitler, og med tanke på Eckarts omfattende kunnskap om Ibsen er det nærliggende å tro at nettopp han kan ha hentet frem begrepet «Det tredje riket» fra Ibsens skuespill «Keiser og Gallileer».


Vekkelsesropet

Det var Eckart som formet det som utviklet seg til en nasjonalsosialistisk revelje: «Deutschland erwache!» (Tyskland våkn opp!). Eckart døde av hjerteatakk 26. desember 1923 i Berchtesgaden. Hitler dedikerte andre bind av «Mein Kampf» til Eckart. Olympia-anlegget i Berlin ble i 1936 oppkalt etter Eckart.


Dietrich Eckart forklarer hvorfor Hitler er utstyrt med pisk

Eckart skrev at han engang overhørte en samtale mellom Hitler og en kvinne på besøk.
Hitler omtalte Berlin i lite flatterende vendinger som: lukseriøs, full av perversjon og «jødisk materialisme». Det vemmet meg, sa Hitler: «Jeg trodde nesten jeg var Jesus Kristus som kom til sin Fars tempel og fant pengevekslerne».

Eckart forklarer videre hvordan Hitler omstendelig viste frem pisken sin til denne kvinnen og forklarte sin mission i å ta seg av de på toppen, og jage de ut: «Slik som Kristus jagde de korrupte ut av templet».

______________________________________________________________
Heydrich «Den blonde Moses»

Antikrist, en politisk taler

Profetier om Holocaust