Dersom en teller 1290 dager (Dan 12:11) fra Golgata-datoen, fredag 23. april år 34, tilbake i tid, kommer en Søndag 24. september år 30. (Jødisk kalender, 30-dagers måneder). Svært sannsynlig er dette dato for Jesu dåp i Jordan.
Søndag – av jødene kalt første dag – begynner egentlig dagen før og avløser sabbatsdagen, 23. september, siden jødene begynner døgnet kl.18.
Søndag 24. september år 30 ble direkte etterfulgt av den store forsoningsdagen (Yom ha Keepooreem) som det år falt på mandag 25. september.
Men i år 30 uteble dette og andre tegn. Noe som indikerte at offeret – fra og med år 30 - hadde mistet sin kraft.
Ingen synd til overs som kunne legges på et annet offer
Dette henger sammen med at Jesus (Yehoshua) ved dåpen i Jordan (Yarden), stadfestet offisielt oppgaven med å være det Guds Lam - som bærer (bort) all verdens synd, som Døperen Johannes (Yohannan) så tydelig formulerte det (Joh 1:29).
Eller som Jesus sa til Johannes da han vegret seg for å døpe Jesus: La det nå skje! For slik er det riktig av oss å fullføre all rettferdighet Mat 3:15
Altså var det fra og med Jesu dåp i Jordan ingen synder "til overs" som kunne legges på noe annet offer. Slik sett avskaffer Døperen Johannes gyldigheten av alle andre syndeoffer da han døper Jesus, midt i den siste år-uken (Dan 9:20-27).
Stemmer med Daniel-profetiene
De sytti uker (av år) hos Daniel utløper i år 34.
En hellig sammenkomst
I år 30 begynte måneden Tishri 16. september. Begynnelsen av måneden er jødisk nyttår etter den verdslige landbruks-kalender. Da skal det blåses i shofar til minne om en hellig sammenkomst.
Les mer: Jesu fødsel og Betlehemsstjernen
______